Grusomhetens teater

Lament

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Javel. Bereshit, hebraisk, betyr I begynnelsen, og Gud har her navnet Elohim. Senere ble det Jahvé, JHVH, som for meg betyr Jeg er, eller Jeg er den jeg er, som Ibsens Seg selv og Seg selv nok.
Teater i armod, det fattige teater, etter Jerzy Grotowski, Theatre of the poor, så har man De undertryktes teater, Theatre of the oppressed, etter Augusto Boal, Brasil, fra 50-tallet, og man har Ensomhetens teater, og i Vilnius hojer de!
Teaterestetikk, nokså mange slike navn florerer, som De Utvalgte. Min gruppe.
For å si noe om Grotowski, er det slik at jeg ser en del kumpaner som er merkelig påvirka av fyren, de som danna skoler, som Antonin Artaud. Théátre de la cruauté.
Grusomhetens teater, et sjamanistisk teater!
Hvordan dette utføres, er så ymse, Grusomhetens teater har holdt på siden 1989, fikk fast tilholdssted på Hausmania år 2000.
Etter Artaud, den store inspirator, hva kan man si om dette? Theatre of Cruelty, en type forskning i det ubevisste.
Jeg selv skrev romanen Det Grusomme ca 1992, med en setning om det grusommes guddommelige aspekt, at opplever man det grusomme, ser man til hvordan man kan få gjort det bedre, i teater kjøres tilskueren til helvetet.
Kroppens Teater. 9. oktober er det premiere på stykket Lament. Etter Artaud, om sorg. Sorgen til to kvinner ved Jesu kors, sorg!

tmp_24934-20151002_163739567457451
Vi intervjuer Lars Øyno på Dovrehallen, Dovregubben sjøl er til stede, seg selv nok. En minimachete føles å ligge på bordet, der Paul og jeg er, med Lars, forskerferd i sinnets dybder, Ondskapens hotell. The Shining!
Inn i det mystiske, det andre, det totemaktige, det undermåliske, det dansete, det seksuelle, livet.
Kommer i hu SF-politikeren Finn Gustavsen, 60-tallet, på Stortinget, som i et intervju snakket om angsten for FADESEN. Drite seg ut på Stortingets talerstol! Fint!
Drite seg ut i FN, på jobben! Bare prate tull! Ikke få fram ord!
Det er det grusomme! Få helt jernteppe! Taus!
Grusomhetens teater er det tause teater!
Hva ei med ord kan sies, i det rikeste språk, det uutsigelige, skal diktet nevne dog. Welhaven. Uttrykke ting uten ord! Det kroppslige teater!
Det er noe annet enn ballett. Som er de rene linjer, skjønnhet! Grusomhetens teater er det motsatte!
Svidrigailov, skikkelse i Dostojevskijs Forbrytelse og straff type DEMON. Ibsen har noen demoniske kvinneskikkelser, Hjørdis i Hærmennene på Helgeland, Hilde i Byggmester Solness, jeg så det i fjernsynsteatret, med Mnken Fossheim som Hilde, Minken fikk fram det demoniske!
Hun oppildner Solness til dåd, men han KLARER DET IKKE! Dør
Det demoniske, det demoniske teater.
Ibsen er slik!

tmp_24934-20151002_164156_001-2102139330
Tragedien, fra gamle Hellas, komedien, de går som hånd i hanske, alltid, men det tragiske først, lutring er ikke i komedien.
Fawlty Towers, Hotell i Særklasse, er komiske, sublimt!
Det har stadig JÆVLIG OVERRASKENDE SCENER! Noe ANNET!
Som tema 2 i første sats i Beethovens 3. symfoni Eroica. Oj!
Det å bli satt UT, er kunstens essens.
Jeg leste en gang en novelle av Kjell Askildsen, og følte jeg nå måtte forandre meg for å ikke dø. Jeg klarte det.
Møtte senere Kjell, 90-tallet, fortalte det, han slo meg på skuldra. Vi møttes ukentlig på den tida, en gjeng, på Grønland.
Valium. Angstfordriver, en katt smyger seg opp på en bil, gammel folkevogn, den mister grepet og skir, klorer meg, jeg ble redd!
Volkswagen!
På den tida, tidlig 80-tll, jeg var på befaring på en psykiatrisk institusjon ved Arendal. Vondt!
Det trigga en angst i meg, villdyret våkna! Temmet løve!
Det skumle, jeg mumler, angsten var min, men også reell, det var noe med Volkswagen, denne juksekulturen!
Løgn og bedrag! Sådan er kapitalismen! Volkswagenskandalen er ikke tilfeldig!
Angsten under kapitalismen, at du hele tiden står i fare for bli lurt! Farlig med valium da!
Inntil beinet i angsten! Slik skal kunst være! Dermed åpnende!
Brechts Herr Puntilla und sein Knecht Matti, en forfylla finsk baron som man ikke kan stole på! Never! Lover gull og grønne skoger på fylla! Husker det ikke i edru tilstand! Stinn av gryn! Farlig!
Sådan er kapitalismen! Hva gjør vi med det!
Jeg har sett omtrent 4 oppsetninger med Grusomhetens teater, alle lutrende!
Med og uten ord! Kunst!
Faust, gå inn i ondskapen, for å kunne skape, bli et bedre menneske! Droger!
Det mystiske, det som er annerledes, fjernt, som Gombrowicz roman Ferdydurke, som handler om skolens farlighet, skolen kan drepe! Ødelegge det naturlige menneske! Få folk til å legge bånd på seg, Polen!
Undertrykke det spontane! Som vist i Pink Floyds The Wall.
Vi gleder oss til LAMENT!

Premiere 9. oktober, Grusomhetens Teater Hausmania kulturhus.
https://www.grusomhetensteater.no/

Torggata Blad er et kompromissløst uavhengig blad og nettmagasin – en humoristisk, systemkritisk og informativ utgivelse som sparker til venstre og høyre, oppover og nedover og midt i balla.

Pr. 2023 er Torggata Blad et forum for en fargerik forsamling av bidragsytere med varierende interesser og orientering. Det er en rar og forhåpentligvis skjærende stemme i koret av norske magasinutgivelser.

Torggata Blad ble grunnlagt i 2007 av
Bror Wyller (forfatter og lege)

Torggata Blad er støttet av: