Punx!

punx!2015 er virkelig året for nostalgisk-historiske tilbakeblikk på den ungkulturelle revolusjonen på 80-tallet, med vekt på punken. Punken var sentral i det ungkulturelle dramaet fra rundt 1980 og oppover, som markør og pådriver i det pågående og som et startpunkt for den nye norske rock-kulturen. Dette året har sett en rekke utgivelser av tilbakeblikk til denne spennende epoken, mest notabelt akkurat nå Tomas Robsahms TV-serie «Punx!».
Serien er klippet og redigert etter maler fra gamle punkefanziner til noen grad, det er tettpakket med info-action i form av en collage av stemmer med tilknytning til fenomenet og også noenlunde presentativt utvalg av musikk og bandreferanser fra epoken. Episode 2 brakte den første punkens brytningsperiode og de forskjellige retningene utviklingen tok i andre runde. Hardcore ble omtalt som et av flere hovedspor her og flere mer eller mindre sentrale band innen utformingen av sjangeren lokalt ble navnedroppet, Svart Framtid, Bannlyst, Angor Wat, Akutt Innleggelse, So Much Hate, Stengte Dører, Mitti Skritti, Hjertesvikt AS, er ikke sikker på om jeg også så Siste Dagers Helvetes navn rulle over skjermen, men jeg så ikke navn som Kafka Prosess og Barn av Regnbuen. En låt av Kafka Prosess (tro håp og kjærlighet) var imidlertid på lydsporet. Barn av Regnbuen er helt utelatt og refereres ikke til. Sikkert en glipp, men en stor en. B.a.R. var et sentralt band i utformingen av den norske hard-core punken, og de er utgangspunktet for en ubrutt spillende linje som hele tiden har stått i fronten av sjangeren og fortsatt gjør det, via band som Life. But how to live it, Yum-Yums, Drunk og Danger!Man. Barn av Regnbuen spiller forøvrig på Blitz førstkommende lørdag, 5.desember, en sjelden foreteelse som alle med en ekte interesse for grunnleggende norsk hardcore burde få med seg. 15.12.05 blitz

En annen påtagelig forsømmelse fra redaksjonen er Narvik-bandet Krim U ( kriminell ungdom). Krim U utviklet seg fra Narviks originale punkband Kriminell Ungdom, og tok musikken sin i mer eksperimentell retning. Omtale av dette hadde helt klart hørt hjemme i episode 2 og når det ikke foreligger må vi anta at Krim U ikke har vært framme på redaksjonens bord i det hele tatt. Krim U utviklet en egen original tilnærming med sterk og dramatisk musikk og lyrikk som gjorde inntrykk, og de var bærerne av Narviks punk-historie fra 1980 til 1983.
Krim U’s samlede verker 1981-83 foreligger forøvrig nå på dobbel vinyl og anbefales på det sterkeste. https://sot.rocks/Releases/krim%20u%20lp.html

Det er vel ikke å forvente at en produksjon som «Punx!» skal dekke alt noen fant interessant og spennende i denne hektiske og dramatiske epoken, men når band som de nevnte her er utelatt kan det tyde på en manglende evne eller vilje til å i alle fall presentere de viktigste. Såvel Barn av Regnbuen som Krim U er i mine øyne band som har hatt direkte effekter og konsekvenser for utviklingen av den nye rocken. Krim U er minst like viktige som Im Nebel, eksempelvis, og Barnas betydning kan neppe overdrives.
Når det er sagt må jeg til sist rette en takk til Robsahm&co for en underholdende og morsom produksjon, det er en fest å benke seg med dette en onsdag kveld, og jeg ser fram til neste episode. Jeg regner med at lista av utelatelser kommer til å romme flere viktige band, men det er greit så lenge hovedlinjene er klare.

punk4Life!

Torggata Blad er et kompromissløst uavhengig blad og nettmagasin – en humoristisk, systemkritisk og informativ utgivelse som sparker til venstre og høyre, oppover og nedover og midt i balla.

Pr. 2023 er Torggata Blad et forum for en fargerik forsamling av bidragsytere med varierende interesser og orientering. Det er en rar og forhåpentligvis skjærende stemme i koret av norske magasinutgivelser.

Torggata Blad ble grunnlagt i 2007 av
Bror Wyller (forfatter og lege)

Torggata Blad er støttet av: