Hausmanias flerbrukssal gjenåpner etter en langvarig og omfattende ombygging.

Oppgraderingen av Grusomhetens Teater og Flerbrukssalen er den suverent største investeringen Oslo Kommune har gjort i Hauskvartalet siden eiendomsovertakelsen i 2005.
Et titalls millioner har det kostet å gjøre den slitne gamle bygningen til et mønsterlokale for kulturproduksjon og -arrangementer, universelt tilgjengelig dertil og med tilpasset bardisk for vekst- og bevegelseshemmede.
Kritikere har ment at dette er i overkant mye penger brukt, at det har tatt for lang tid.
Noen har fryktet at det nye taket kom til å «prompe taktfast og høylytt så det høres over hele løkka» så snart det ble satt trøkk på bassen. En tørrkjøring med anlegget til Oslo Dub Club på full bassguffe frikjente for den bekymringen. Noe ulyd kunne registreres, men ubetydelig i forhold til skranglinga fra det gamle taket og neppe problematisk for naboer eller bydelsoverlege.

Den nye salen framstår veldig lys, åpen og nystrigla og ligger et langt steg vekk fra den gamle «hulen» , noe det er liten grunn til å begråte.
Førsteinntrykket av salen er at den vil fungere tilfredsstillende som arena for produksjon, visninger, konserter og sosiale sammenkomster i såvel Grundtvigs som Bacchus’ ånd.
Det langvarige bortfallet av flerbrukssalen som arena for arrangementer har presentert et savn for miljøet rundt kulturhuset, og det er knyttet en spent forventning til den nye salens anvendelighet. Denne blir satt på prøve fredag og lørdag denne påskehelgen, da Hausmania feirer gjenåpningen av salen med et heidundrende hallo.
Fredag vil 4 av Hausmanias mest spennende pop-orkestre i øyeblikket spille opp til dans, Street Fajita, Dromedar, Oilskin og Krümpznylt, som hver for seg har gjort seg bemerket i varierende grad..

Krümpznylt først og fremst veldig lokalt, da den fengende spacerocken deres titt og ofte ljomer utover gårdsplassen på Hausmania fra øvingslokalets åpne vinduer. Krümpznylt stiller med ny trommis for sesongen, og forhåndslyttingen lover bra, likeså de brede glisene til Bjørn og Ragnar etter øving.

Oilskin er et nihilistisk og sleazy sideprosjekt fra Linn og Vidar i Deathcrush. Heavy og dronete industriell ambient med rytmer fra en klubb på bad trip og vokal som setter deg på plass. Til daglig lager de støyrock, dette prosjektet gir deg et innblikk i hva som ligger bak støyelementene i den mere konvensjonelle bandstrukturen de er kjent fra.

Dromedar har brukt fjoråret til å utforme en ny sound etter at strengemester Carl-Fredrik forlot bandet for å gå videre med egne prosjekter. Parallelt har de arbeidet med sin nye albumproduksjon «Human Condition 2.0», oppfølgeren til debutalbumet Ololyga.

Dromedar 2017 på taket av flerbrukssalen, Hausmania. Foto Harald Medbøe

Annette, Tommi og Tobias er nå gira på å presentere sitt nye materiale, en samling av låter fra det samme landskapet bandet har utforsket i et halvt dusin år, et tenkt skjæringspunkt mellom Edm, rock og kunstnerisk aktivisme. Dromedar rører i en heksegryte av musikalsk arv og oppfinnsomhet og virvler opp riter av velsignelse og besvergelse som berører og forbauser.

Street Fajita er Hausmanias minst kompromissvillige musikalske frontavsnitt. Denne gjengen er helt oppe i musikkens bølgefrekvenser og de har ikke tid og rom til å huse noen hensyn til hvermannsens oppfatning av hva som er musikk. Resultatet er et kraftig utfordrende lydcollage som bukter og vrir seg gjennom irrgangene av menneskelig bevissthet under påvirkning av subtile kosmiske endringsprosesser. Street Fajita demonstrerer kunstens egenverdi i form av toner og klanger i nye og uventa kombinasjoner. Gatefajitaen kan knapt nok sjangerbestemmes, men i deres egne, kledelig beskjedne ordelag dreier det seg om «Litt fint og litt bråk, eller øyeblikkelig pønkjazz». Street Fajita forbereder også plateutgivelse i løpet av året, under arbeidstittelen «The Mysteries of Don Santana».

Street Fajita live @ utstilling av Tina Lindvall på Galleri Snerk i Tromsø

Fredagen avsluttes med en times meny av drumnbass, servert av Skankin Oslo.

Lørdagen vil bli preget av jamaicansk-inspirerte lyder og rytmer, med Oslos ska-klassikere The Phantoms i sentrum av begivenheten.
Gespenstene trenger neppe ytterligere presentasjon, de er jo en solid bastion i hovedstadens kulturliv og feiret i fjor sitt 20-års jubileum som aktive utøvere av ska i klassisk 60-talls format. På lørdagen pakkes de inn av et klubbarrangement dedikert til andre varianter av jamaikansk popkultur, med Dominic Reuben og Get Ready Crew som garantister for de gode vibbene.

Line up/kjøreplan

Fredag
Velkommen fra konfransier Henrik Werenskiold 2130
Oilskin
Krümpznylt
Dromedar
Street Fajita
Skankin oslo

Lørdag
Get ready
Phantoms
Dominic Reuben

Torggata Blad er et kompromissløst uavhengig blad og nettmagasin – en humoristisk, systemkritisk og informativ utgivelse som sparker til venstre og høyre, oppover og nedover og midt i balla.

Pr. 2023 er Torggata Blad et forum for en fargerik forsamling av bidragsytere med varierende interesser og orientering. Det er en rar og forhåpentligvis skjærende stemme i koret av norske magasinutgivelser.

Torggata Blad ble grunnlagt i 2007 av
Bror Wyller (forfatter og lege)

Torggata Blad er støttet av: