Rumensk gjestespill på Grusomhetens Teater NB! Siste forestilling i kveld!

dscn9933-2Teatrul Apropo fra Bucuresti har gjort gjestespill på Grusomhetens Teater denne uken. De hadde med seg i bagasjen to stykker av Radu Popescu, som også har hatt regien på begge forestillinger. Den første, Reiser med Ormuz, gikk jeg selv desverre glipp av, men Karlsen rapporterer om et spektakulært festfyrverkeri av fysisk teater i denne leken med karakterer fra kult-forfatteren Ormuz’ bisarre fortellinger, krydret med adaptert tekst fra dadaisten Tristan Tzara og gudfaren av det absurde drama, Eugene Ionesco.
Forestillingen TheWill (Testamentet) er et mer lavmælt stykke, en trist kjærlighetshistorie mellom de to karakterene Nicole og Alexandra, to veldig forskjellige typer som møtes i en setting som er ladet med tragedie, død og forgjengelighet, opplever en plutselig og heftig forelskelse og ryker på uløselige problemer som bryter opp forholdet og får en tragisk utgang. Klassisk drama i en moderne setting.
Forestillingen hviler på de to aktørene og en enkel scenografi som med enkle grep utgjør hhv advokatkontoret, teaterkroa, leiligheten til Nicole (vi er i stykket aldri hjemme hos Alexandra, kun på advokatkontoret hennes) og stranda hvor de drar på romantisk og stormfull telttur. Sentralt på scena står en korsformet dekorasjon som fyller både funksjonelle roller såvel som en tung tilstedeværende symbolikk som får flere anvendelser i dramaturgien.
Forestillingen framføres på rumensk, og en norsk følgetekst er projisert på scenerommets bakvegg. For folk som ikke har fullt utbytte av rumensk er følgeteksten til stor nytte for å få med seg detaljene i historien. Det gir imidlertid en litt forstyrrende opplevelse, da blikket hele tiden skifter fokus fra spillet mellom de to karakterene og teksten på veggen. Folk som ikke klarer å følge en rumensk dialog er helt ut avhengig av hjelpeteksten.
Historien i korte trekk: Den unge Nicole oppsøker den jevnaldrende sakføreren Alexandra for å få hjelp til å skrive sitt testamente. Den frisinnede og «rocka» Nicole er fortsatt opprørt etter sin kjærestes plutselige dødsfall og påfølgende begravelse. Det har blitt påstått at han tok livet av seg, noe hun og mange andre betviler, men han ble på sin families ønske begravet til det ortodokse ritet, og under seremonien ble det mer enn antydet at han var en frafallen selvmorder som ville få føle flammene i etterlivet. Nicole vil forsikre seg om at hennes døde kropp ikke skal inngå i et lignende show og vil ha et testamente som gjør det klart at hun skal kremeres og at det ortodokse ritet ikke skal forrettes ved hennes begravelse. Den flinke, konservative og dypt kristne Alexandra lar seg opprøre av dette og åpner samtidig for en fascinasjon over den andre person. Det i utgangspunktet lite romantiske møtet blir starten på et vanskelig kjærlighetsforhold. Ingen av dem har tidligere erfaringer med å ta ut amorøse og seksualiserte følelser med en annen kvinne og det er problematisk for dem begge, mest for den pripne og konservative Alexandra. Hun beretter om forholdet til sin skriftefar og får streng beskjed om at hun må avseksualisere sitt forhold til Nicole, slik at de kan være «verdige venner». Dialogen mellom Nicole og Alexandra om dette er stort og ladet drama, og for ordens skyld: det får en tragisk utgang, og den overlevende blir sittende igjen med en «svarte-per» som ingen gud eller skriftefar kan hjelpe henne av med i dette livet.

Stykket går for siste gang i kveld kl 19 og anbefales på det varmeste.

Foto: SVIMLEFIML/Åse Karlsen

dscn9891-2dscn9896-2dscn9900-2dscn9903-2dscn9915-2dscn9960-2dscn9965-2dscn9971-2dscn9976-2dscn9979-2dscn9998-2

Torggata Blad er et kompromissløst uavhengig blad og nettmagasin – en humoristisk, systemkritisk og informativ utgivelse som sparker til venstre og høyre, oppover og nedover og midt i balla.

Pr. 2023 er Torggata Blad et forum for en fargerik forsamling av bidragsytere med varierende interesser og orientering. Det er en rar og forhåpentligvis skjærende stemme i koret av norske magasinutgivelser.

Torggata Blad ble grunnlagt i 2007 av
Bror Wyller (forfatter og lege)

Torggata Blad er støttet av: