Svart Oktober Fest 2016

[vc_row row_type=»row» text_align=»left» css_animation=»»][vc_column][vc_column_text]2016-s-o-f-postern

Konsertforeningen Oslo Beikmørke arrangerer for tredje året på rad «Svart Oktober Fest» på Blitz, og jeg har i anledningen tatt en prat med Bjørn(mest) og Magnar(litt), som begge har vært sentrale i foreninga siden de kalte seg Mammut Booking og hadde som hovedformål å bringe sine favorittband til å spille i Oslo. Det er det samme hovedformålet de forfølger med Beikmørke, som konsekvent har vært en arena for den tyngre og mørkere delen av DIY-pønken, hvor «doom» er mainstream og trad hardcore er en av flere ingredienser i «sludge».

 

Hvorfor Oslo Beikmørke?
Tenker du på navnet? Det ble spilt inn fra en kamerat , Andreas Drevland som kom med navnet og forsåvidt også konseptet, om enn i en litt mer begrensa variant – han er nå på sett og vis mannen i bakgrunnen og bindeleddet mellom oss og Konsertforeninga. Vi bare tok det til oss, det passa jo så bra. Vi driver med dette fordi vi elsker det, og fordi det trengs i byens kulturliv. Vi er old-school, kjører strikt på DIY-prinsipper, er ikke opptatt av «vestkant-kopiene», ekte vare er hva vi handler om. Vi gjør dette for vår egen moro og for å dele våre favorittopplevelser med godtfolk som deler vår begeistring for den mørkere siden av rocken. Her treffer vi såpass med publikum at vi kan få det til å gå rundt med folkelige billettpriser, og ingenting er bedre enn det.

 

Dere kom inn i en kritisk fase for Konsertforeninga og Huset og har på folkemunne fått mye av æren for snuoperasjonen som fant sted på Huset parallelt med Beikmørkes inntog?
Vel, vi var jo høyeste grad deltagende i snuoperasjonen, men vi var langt i fra aleine om det. Snuoperasjonen fikk bred og sterk oppfølging av miljøet rundt huset , vi hadde ikke klart å nedbetale kravene så fort om det bare skulle stått på oss. Vi har jo i praksis tatt over Konsertforeningas ansvar og aktiva, og foruten våre egne arrangementer inngår vi også generelt i konsertklubbens (Blitz Booking) tekniske stab. Vi er tilstede på omtrent hvert arrangement her og strekker kabler og setter opp anlegg. Til gjengjeld har vi oslos feteste scenerom til disposisjon for våre egne arrangementer med vår favorittmusikk, hvor fett er ikke det, liksom?

 

DIY-kulturen er jo under massivt angrep fra myndigheter og næringsliv for tiden, åssen håndhever dere kontrollen med produksjons- og formidlingsledd i dagens situasjon?
Vi gjør det som vi alltid har gjort, møtes en gang i uka på bookingmøtet på Blitz og slenger fram det vi har, om folk tenner på det vil de være med å jobbe for det, frivillig. Vi kjører fortsatt plakater og flyere som PR-strategi, tungvint men nyttig, og vi er med på å opprettholde en tradisjon og et medium som har vært knytta til scena gjennom alle tider. Vi flyr sjæl beina av oss gatelangs og smører opp plakater når vi har et arrangement vi er stolte av, dvs hver gang. Ellers har jo vi også flytta inn på de sosiale plattformene på internett og sprer vår mørke propaganda også der. Pressestrategien vår går primært ut til dedikerte publikasjoner tilknytta undergrunns-scena. Vi har erfart at det er der vi har gjennomslag og at å mase på etablerte massemedia oftest er bortkasta tid og energi. Den tekniske siden av produksjonen er etterhvert så innkjørt at vi i år har alt klart til minste detalj god tid i forveien.

 

Det har ikke alltid vært sånn?
Første året med Svart Oktober tok vi oss vann over huet, vi la ned altfor mye arbeid i å sette det feteste programmet noensinne, og fikk en halsbrekkende tørn med tekniske tilretteleggelser i siste liten. Vi lærte mye av det, og fjorårets festival gikk jo langt mer «smooth» for seg.I år er vi på forkant i alle ledd, og har til og med blitt forhåndsomtalt i Panorama, hvor vi får massivt skryt for programmet. Noe vi jo selv syns er helt fortjent, det er knallbra og uten dødpunkter.

 

Kort fortalt om årets program, med forventede høydepunkter?
15 band på 3 dager, gjennomgående høy kvalitet, seriøse band og artister med tildels svært variert uttrykk. Torsdagen bringer show som er velkjente og frekventerende i den lokale scena, mens fredagen og lørdagen blir et internasjonalt smørgåsbord med høydepunkter som Fyrnask på fredagen og Monarch på lørdag. Jeg gleder meg som en unge til å være happy camper bak kontrollbrettet når de spiller, sier Bjørn, og legger til at det ikke er noe vits i gå glipp av noen av de nøye håndplukkede ensembler som pryder plakaten på årets oktoberfest.

 

Programmet blir (more or less) som følger:

 

TORSDAG
20.30 – Sysselmannen
21.15 – Horacio Pollard
22.00 – Golden Oriole
22.45 – Pandemi
23.30 – Rongeur

 


FREDAG
20.30 – Aidan Baker & Tomas Järmyr
21.30 – Spectral Haze
22.30 – The Moth Gatherer
23.30 – Purple Hill Witch
00.30 – Fyrnask

 

LØRDAG
20.30 – Ockultist
21.30 – Gloson
22.30 – Coltsblood
23.30 – Nadja
00.30 – Monarch

 

Morten The Maniac fra Pain Solution kommer for å gi dere alle litt ekstra underholdning en eller flere av dagene! Vi sier ikke mer – for vi veit ikke så mye mer 😉

 

Billetter løses i døra, og når det er fullt er det fullt. Vær tidlig ute!

 

Noen bilder fra fjorårets festival, Svart Oktober 2015:[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row row_type=»row» text_align=»left» css_animation=»»][vc_column][vc_gallery type=»image_grid» images=»4749,4748,4747,4746,4739,4738,4737,4736,4735,4733,4732,4731″ column_number=»4″][/vc_column][/vc_row]

Torggata Blad er et kompromissløst uavhengig blad og nettmagasin – en humoristisk, systemkritisk og informativ utgivelse som sparker til venstre og høyre, oppover og nedover og midt i balla.

Pr. 2023 er Torggata Blad et forum for en fargerik forsamling av bidragsytere med varierende interesser og orientering. Det er en rar og forhåpentligvis skjærende stemme i koret av norske magasinutgivelser.

Torggata Blad ble grunnlagt i 2007 av
Bror Wyller (forfatter og lege)

Torggata Blad er støttet av: